دکتر شهلا خطیبی

متخصص مشاوره خانواده

مبلغ کل خرید : 0 تومان
مشاهده سبد خرید
سبد خرید خالی است
سبد خرید شما خالی است
افسردگی

افسردگی مقوله ایست که انگیزه کار، تلاش و حتی زندگی را از شما سلب نموده، موجب از بین رفتن انرژی و امید شما می گردد. پس رهایی از آن بسیار اهمیت دارد، حتی اگر میزان افسردگی شما بسیار بالا هم باشد می توانید کم کم روی آن کنترل داشته و از آن رها گردید.

 

از آن جایی که غالب کارهای مفید، سخت نیز می باشند، شروع آنها نیز مشکل است اما توجه داشته باشید که میان مشکل و غیر ممکن تفاوت بسیاری وجود دارد.

 

روش های مقابله با افسردگی:

  1. برقراری ارتباط با دیگران

افسردگی موجب انزواطلبی و گوشه نشینی فرد شده، مانع از آن می گردد که از اطرافیان خویش کمک بگیرد. پس افزایش ارتباط با خانواده، دوستان و اطرافیان و بهره مندی از حمایت آنان برای رفع مشکل افسردگی، از اهمیت بالایی برخوردار است.

ممکن است شخص به دلیل احساس گناه و یا سربار دیگران بودن(که این احساس، به علت افسردگی در فرد ایجاد می گردد) از برقراری ارتباط با دیگران امتناع ورزد اما باید بدانید که این کار به بهبود شما کمک نموده، حضور در فعالیت های اجتماعی، احساس خوبی به شما منتقل می نماید.

حتی اگر دوستانی ندارید، می توانید شبکه حامیان و دوستان خود را گسترش داده و افراد جدیدی را به این دایره وارد نمایید.

 

  • برای درمان افسردگی، از اطرافیان خویش کمک بگیرید.

از افرادی که احساس می نمایید بی خطر بوده و قلبا شما را دوست داشته و خواهان بهبود شما هستند کمک بگیرید، شما فقط به شنونده های خوبی احتیاج دارید که سخنان شما را گوش داده، بدون آنکه شما را مورد قضاوت قرار دهند، سنگ صبورتان باشند.

 

  • صحبت رو در رو

هیچ نوع ارتباطی همچون برخورد حضوری، موجب بهبود حال شما نمی شود پس ارتباط نزدیک و حضوری با اطرافیان را جدی بگیرید.

 

  • شرکت در فعالیت های اجتماعی

فرد افسرده تمایل به گوشه نشینی دارد، اما باید تلاش نماید تا هرچه بیشتر در میان مردم حضور یافته میزان تعامل خویش را افزایش دهد.

 

  • حمایت از دیگران

طی نتایج حاصل از تحقیقات، کمک نمودن موجب ایجاد احساس خوب در شخص شده و حال وی را بهتر می نماید. در نتیجه سعی نمایید هرچند کوچک، به دیگران کمک نمایید.

 

  • مراقبت از حیوان خانگی

هیچ چیز نمی تواند جای ارتباطات انسانی را بگیرد اما مراقبت از حیوانات احساس مثبتی به فرد منتقل نموده، به دلیل آنکه موجب فراموشی احساسات منفی در شما می گردد همچون پادزهری برایتان عمل می نماید.

 

  • ملحق شدن به افراد در حال رهایی از افسردگی

برقراری ارتباط و تعامل با افرادی که مشابه فرد بوده، موجب عدم احساس تنهایی و تشویق شخص برای گفت‌وگو و به اشتراک گذاری تجربیاتش شده، در نهایت به بهبود وی کمک شایانی می نماید.

 

برای برقراری ارتباط با سایرین چندین راهکار پیشنهاد می گردد:

  1. در مورد افکار و احساسات خویش، با دیگران صحبت کنید.
  2. به دنبال کارهای خیر و داوطلبانه برای کمک رسانی به دیگران باشید.
  3. با دوستان خویش بیرون رفته، برای صرف ناهار و یا حتی درحد نوشیدن یک قهوه با هم وقت بگذرانید.
  4. از یکی از اطرافیانتان بخواهید که پیوسته به شما تماس گرفته، جویای حالتان باشد.
  5. با دوستان خویش به سینما، تئاتر، کنسرت و ... بروید.
  6. با دوستان قدیمی خویش، ارتباط گرفته و به دیدار هم بروید.
  7. با دوستان خود که اهل ورزش هستند به پیاده روی و یا ورزش بروید.
  8. با دوستان یا اطرافیان خود، قرار شام هفتگی بگذارید.
  9. به دنبال یافتن دوستان جدید باشید، کلاس و باشگاه گزینه خوبی برای یافتن دوستان جدید است.

 

  1. پرداختن به کارهایی که احساس خوبی به شما منتقل می نمایند.

به سراغ کارهایی بروید که به شما انرژی و نشاط داده، موجب آرامشتان می گردد. سعی نمایید تا سبک زندگیتان را سالم نموده، به دنبال فعالیت هایی باشید که به کنترل اضطراب در شما کمک می نماید.

 

  • انجام امور لذت بخش

خودتان را ملزم بدانید که حتما روزانه تعدادی کار لذت بخش انجام دهید. این کار موجب عوض شدن حال و هوایتان شده، انرژی خوبی را به شما منتقل می نماید.

این کار می تواند از گوش دادن به موسیقی، نقاشی، گردش، ورزش و ... تا هرکاری که شما را به سر ذوق می آورد باشد.

 

  • مراقبت از سلامتی

خواب کامل و مناسب 8 ساعته شبانه، موجب حفظ سلامت بدن می گردد.

 

  • کنترل و مدیریت اضطراب

اضطراب، موجب افزایش علائم افسردگی در شما می گردد. برای کمک به بهبودی حالتان، از رفتارها، مکان ها و بطور کلی هر آنچه موجب افزایش اضطراب در شما می گردد اجتناب نمایید.

 

  • فراگیری تکنیک های آرام سازی

فراگیری این تکنیک ها، به شما کمک می نماید تا علاوه بر کاهش اضطراب، علائم افسردگی شما را نیز کاهش می دهد. تمرین تنفس عمیق، مدیتیشن، یوگا و ... از جمله این تکنیک هاست.

 

  • پکیج سلامت برای مقابله با افسردگی

لیستی تهیه نمایید از کارهایی که حال شما را بهتر می نماید. کارهایی همچون:

  1. گردش در طبیعت
  2. خواندن کتاب خوب
  3. تماشای فیلم یا برنامه تلویزیونی
  4. دوش آب داغ
  5. نگهداری از حیوانات خانگی
  6. تعامل حضوری با دوستان و آشنایان
  7. گوش دادن به موسیقی

 

  1. تحرک و فعالیت بدنی

ورزش و فعالیت های مداوم بدنی، همچون ابزاری قدرتمند به مبارزه با افسردگی پرداخته، از بازگشت علائم آن پیشگیری می نماید.

روزانه 30 دقیقه ورزش مداوم روحیه شما را تا 2 ساعت پس از آن شارژ نموده و انرژی مضاعف به شما تزریق می نماید.

 

  1. درمان خستگی با ورزش

تحقیقات ثابت نموده که ورزش مستمر و مداوم موجب افزایش سطح انرژی بدن شده، موجب می گردد کمتر احساس خستگی نمایید.

 

  1. به سراغ ورزش های منظم و مستمر بروید.

ورزش هایی همچون: شنا، پیاده روی، ورزش های رزمی و ... علاوه بر حرکت دست و پا و فعالیت های جسمانی، موجب درمان افسردگی می گردد.

 

  1. هنگام ورزش، ذهنتان را آگاه بگیرید.

ذهن آگاه به شما کمک می نماید که ریشه افسردگی شما که همان افکار منفی، حوادث و اتفاقات منفی زندگیتان است و کماکان حل نشده، برطرف گردد زیرا اگر هنگام ورزش نمودن، دچار این افکار و حالات گردید، می توانید خود را آرام نموده و انرزی منفی را از خود تخلیه نمایید.

 

  1. با یک دوست یا همراه ورزش نمایید.

ورزش دسته جمعی و یا ورزش نمودن با دوستان و همراهان، علاوه بر ایجاد  احساس شعف و نشاط بیشتر، موجب اجتماعی تر شدن شما شده، انگیزیتان برای ادامه مسیر را افزایش می دهد. برای این منظور می توانید از ورزش های دسته جمعی بهره ببرید.

 

در نهایت لازم به ذکر است که هر شخصی در زندگی ممکن است بر اثر فشارها و مشکلات زندگی، کار و .. دچار مشکلات روحی و یا افسردگی گردد. اما این مشکل قابل درمان بوده، فقط کافیست خودتان با تمام وجود برای بهبودتان تلاش نموده و با کمک گرفتن از متخصصین این حوزه و روانشناسان، به درمان خویش ادامه داده و هرگز ناامید نگردید.

امتیاز شما به این مقاله

نظرات کاربران

(0 نظر)