دکتر شهلا خطیبی

اختلالات روان تنی

۱۸ دی ۱۳۹۹
اختلالات روان تنی

🌟 بیماری های روان تنی (اختلالات سایکوسوماتیک) در دسته اختلالات اضطرابی قرار می‌گیرند، اما علائم اضطراب به صورت بیماری‌ها و دردهای جسمی بروز پیدا می‌کند که در واقع دارای ریشه و منشأ روانی است.
.
♦️ گروه سنی در معرض آسیب بیماری های روان تنی معمولا در سنین 20 تا 40 سال می‌باشند.
.
⚠️ از جمله بیمارهای روان تنی می‌توان به:
بیماری‌های گوارشی، سردرد‌ها، ترش کردن معده، مشکل قند خون، مشکلات تنش عضلانی و کمر درد‌های مزمن، مشکلات پوستی (کهیر، جوش و آکنه)، اشکال در ترشح غدد درون ریز مانند پرکاری و کم کاری‌های تیروئید، مشکلات سردرد‌های میگرنی، بی خوابی‌ها و مشکلات دستگاه تناسلی و ادراری مانند قاعدگی دردناک و یا فقدان قاعدگی و قطع شدن آن، سرگیجه، خستگی مفرط، تنگی نفس و ... اشاره داشت.
.

🔰 در واقع تمام این علائم و دردهای جسمانی به عنوان علائم اضطراب و استرس بروز پیدا می‌کنند.

.
✅ برخی از انواع بیماری های روان تنی:
🔹️اختلالات گوارشی
🔸️اختلالات قلبی عروقی
🔹️اختلالات تنفسی و به ویژه آسم
🔸️فشار خون
🔹️دردهای ستون فقرات و به ویژه دردهای کمر
🔸️مشکلات تیروئید
🔹️اختلالات تغذیه‌ای و خوردن
.

🎯 علت بیمار‌ی های روان تنی:
استرس و فشار‌های روانی عامل اصلی ابتلا به بیماری های روان تنی (اختلالات سایکوسوماتیک) هستند.
.

🌠 اگر از آن گونه افراد هستید که یک شغل پر استرس یا موقعیت زندگی پر استرس و پر تنشی دارید یا خانواده‌ی آشفته و اتفاقات منفی بسیاری در زندگی خانوادگی شما در حال رخ دادن است، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های روان تنی قرار خواهید گرفت.

.

💯 درمان بیماری‌های روان تنی:
درمان آن، در صورت مراجعه و تشخیص به موقع آسان است. برای درمان بیماری های روان تنی باید ابتدا عامل اصلی به وجود آورنده این بیماری را تشخیص داد. در صورت شدید بودن علائم و شدت بیماری باید علاوه بر استفاده از جلسات مشاوره روانشناسی و روان درمانی، از دارو درمانی نیز استفاده کنید.

امتیاز شما به این مقاله

(0 نظر)