دکتر شهلا خطیبی

متخصص مشاوره خانواده

مبلغ کل خرید : 0 تومان
مشاهده سبد خرید
سبد خرید خالی است
سبد خرید شما خالی است

تحمیل درس افراطی به کودکان را اختلالات یادگیری ننامید


۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰
تحمیل درس افراطی به کودکان را اختلالات یادگیری ننامید

 

در مدارس کنونی اغلب تحمیل درس افراطی باعث می شود که کودکان برچسب هایی چون داشتن اختلالات یادگیری، بیش فعال بودن، بد کارکردی مغزی و ... را بخورند در حالی که اغلب قریب به اتفاق آنها شایسته تر از آنند که این برچسب زنی در موردشان اتفاق بیفتد.
در این مدارس بایستی تحمیل درس با تعلیم و تربیت و تنبیه کردن با دوستی جایگزین شود. والدین و معلمان به جای اینکه به کودکان جبران شکست های قبلی را گوشزد کنند بایستی به آنها بگویند که تحصیل یا درس خواندن اجباری نیست و اگر تمایلی به آن ندارند می توانند آن را کنار بگذارند. اما از آنجایی که تمام دانش آموزان به طور ذاتی به یادگیری و آموختن گرایش دارند نمی توانند آن را کنار بگذارند. در این حالت نتیجه جز علاقه به درس خواندن و تحصیل نخواهد بود. تئوری انتخاب بایستی از همان مقطع ابتدایی به دانش آموزان و والدین آنها آموزش داده شود و مدارس کیفی جای مدارس تحمیلی را بگیرند.
 

علاوه بر تحمیل درس چه عوامل دیگری ممکن است باعث اختلالات یادگیری در دانش آموز شود

 

برخی دانش آموزان علاوه بر مسئله تحمیل درس ممکن است به دلایلی چون داشتن مشکلات ارتباطی، نداشتن دوست و مهارت های اجتماعی در دوست یابی، نداشتن تمرکز به سبب ناسازگاری با یکی از اعضای خانواده، سرکشی در بیرون از خانه و ... دچار اختلالات یادگیری شوند. در مورد مشکل آخر یعنی سرکشی در بیرون از خانه کودک به احتمال زیاد به کمک یک مشاور نیاز دارد. مشاور همچنین بایستی به والدین کودک یادآور شود که ناآرامی گاه به گاه کودک در منزل به دلیل احساس امنیت او برای به اصطلاح فراتر گذاشتن پایش در منزل است و او به این درک رسیده که در بیرون از منزل نباید مردم را با تخلفات خود آزرده خاطر کند.

 

جهت اطمینان از اختلالات یادگیری کودک بایستی به سوالاتی از جمله موارد زیر پاسخ دهید:

 

-    آیا کودک به تماشای تلویزیون یا انجام بازی های کامپیوتری می پردازد؟
اگر پاسخ منفی است شاید اختلالات یادگیری در کودک شما جدی باشد و برای درمان او مجبور به مراجعه به پزشک و استفاده از دارو شوید.
-    آیا کودک درس برخی معلم ها بهتر گوش می دهد و می خواند؟
اگر پاسخ مثبت است پس مسئله اختلالات یادگیری در مورد کودک شما منتفی بوده و درس نخواندن و عدم یادگیری برخی دروس دیگر توسط او تنها به این دلیل است که کودک، آن معلم ها یا دروس را از دنیای مطلوب خود حذف کرده است.
 

 

امتیاز شما به این مقاله

نظرات کاربران

(0 نظر)